A Fidesz intellektuális fölénye ismét sikert hozott: a választók büntetik a pitiáner politikát folytató baloldalt, míg jutalmazzák a hosszú távú célokat és terveket megfogalmazó jobboldalt.
A stratégia nem azt jelenti, hogy kiterveljük, mit teszünk majd, ha történik valami, hanem azt, hogy előre kiszámoljuk, mi történik annak következtében, amit teszünk – mondta Garri Kaszparov világhíres sakkozó. Nemcsak a sakkban, hanem a politikában is érvényes ez a kijelentés, egy politikusnak vagy politikai erőnek ugyanis ideális esetben rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy a soron következő lépéseket és azoknak a következményeit is előre lássa, magyarul, képesnek kell lennie a stratégiai gondolkodásra.
A keleti vakcinák beszerzésének ügye ugyanakkor nagyszerűen rávilágított a baloldal és a jobboldal szellemi állapota közötti különbségre: míg előbbi a totális leépülés állapotában van és képtelen a stratégiai gondolkodásra, addig a jobboldal hosszú távú stratégiaalkotásra alapozza a politikáját.
A baloldali politikusok és a tanácsadóik tavaly év végén azt a taktikát választották, hogy minden elé az aktuálpolitikai szempontokat helyezik, ezért rombolták a védekezésbe vetett társadalmi bizalmat és hergelték az embereket a keleti vakcinák ellen. Ennek az aktuálpolitikai szempontnak az volt az alapja, hogy 2020 utolsó hónapjaiban és az év elején többen voltak Magyarországon azok, akik nem szerették volna beoltatni magukat, mint azok, akik tervezték az oltás beadatását. Nemes egyszerűséggel annyi történt tehát, hogy a szavazótáboron belül a népesebb táborhoz, az oltásokkal szemben szkeptikus választói csoportokhoz szólva akarták növelni a szavazótáborukat.
Mindez jól mutatja, hogy a baloldal nem képes hosszú távon gondolkodni, kizárólag a napi aktuálpolitikai szempontok alakítják a kommunikációjukat, nem látták, hogy mi történik annak következtében, amit tesznek. Ma azonban már látjuk: sokan politikai okokból utasították el a nekik felkínált oltóanyagot, majd tragikus módon elhunytak a fertőzés miatt, a baloldali pártok pedig vakcinaügyben még a saját választóikkal is szembekerültek, így áprilisra 180 fokos kommunikációs fordulatra kényszerültek, és elkezdték letagadni a korábbi oltásellenes kampányukat.
Ha a baloldal képes lenne hosszú távú stratégiaalkotásra, akkor látták volna azt, amit Orbán Viktor már tavaly novemberben érzékelt: ha kizárólag az akadozó uniós vakcinabeszerzésre támaszkodna Magyarország, akkor még nyáron sem lehetne feloldani a korlátozásokat, az emberek pedig a gazdaság újraindítása érdekében, illetve amiatt, mert látják a saját környezetükben a vakcinák hatékonyságát, egyre nagyobb mértékben válnak oltáspártivá
Emellett európai színtéren is hasonló változás következett be: míg Brüsszel és a magyarországi helytartóinak számító baloldali politikusok még csak hallani sem akartak az orosz és a kínai oltóanyagok beszerzéséről, ma már Németország is tízmilliós tételben rendel orosz vakcinákat, az ellenzéki politikusok és véleményformálók pedig sorra ismerik el, hogy helyes volt a kormány ezen döntése.
A leglátványosabban Fekete-Győr András világított rá a baloldal szellemi válságára, aki azontúl, hogy egy interjúban még a saját életkorával kapcsolatos kérdésekre sem volt képes magabiztosan válaszolni, egy másik alkalommal arról beszélt, utólag sikeresnek minősíthető a kormány vakcinabeszerzése. A Momentum elnöke ezzel a mondatával is tökéletesen példázta a baloldal kormányzásképtelenségét és a hosszú távú stratégiaalkotás teljes hiányát. Kormányozni ugyanis nem utólag kell, hanem előrelátó módon. Ehhez fokozott szellemi munka és intelligencia kell, ami a jelek szerint a baloldalon teljes mértékben hiányzik.
Ennek előjelei egyébként már a 2010 előtti időszakban is láthatók voltak: kiszámíthatatlan döntések sorozata, kapkodó megszorítócsomagok és a vízió megfogalmazásának totális hiánya. Maga Gyurcsány Ferenc is azt mondta a 2006-os őszödi beszédében, hogy fogalma sincs döntéseinek a következményeiről, mint fogalmazott: „Egy sor ügyben fogalmam sincsen, hogy melyik a nem a hatodik lépés, még a harmadikat sem tudom. Tudom az első kettőt.” Mindez azt jelenti, hogy – Kaszparov gondolatmenetéből kiindulva – nincsen semmilyen stratégia a baloldalon.
Deák Dániel publicisztikája a Magyar Nemzet oldalán olvasható.