Majd a progresszív tőkések megmondják!
Ha egyszer a Forbes amerikai gazdasági magazin kommentátorától azt olvassuk, hogy a mindenütt rasszizmust sejtő, azaz woke kapitalizmus használ a profitrátának, akkor nem sok kétségünk maradhat afelől, hogy a kapitalizmus alapos fazonátigazításon esett át.
„A woke kapitalizmus, azaz a Coca-Cola és a Delta védelmébe veszi a szabadpiacot” című írásában John Tammy, a Forbes állandó kommentátora azt tanácsolja az olyan konzervatívoknak, akiknek elegük van a nagy cégek basáskodásából, hogy lazítsanak, mert a nagyvállalatoknak „jó kapitalista okuk van rá, hogy beszálljanak a politikai játszmába!”
A woke kapitalizmus dicsérete immár bevett szokás a pénzügyi és üzleti világban. Például ezen szavakkal: „a woke-ság hasznos szerepet játszik a változás motiválásában.”
Mások arra hivatkoznak, hogy ha a vállalatok magukévá teszik a woke értékeket, azzal nagyban javítják közképüket és erkölcsi tekintélyre tesznek szert. Így hát, amikor a Starbucks elhatározta, hogy Egyesült Államok-szerte egy napra bezárja összes üzletét, mert nyitvatartás helyett faji elfogultság-ügyi felvilágosító napot tart a dolgozóinak, akkor nem csupán 175 000 alkalmazottjának fejébe igyekezett megfelelő gondolatokat tölteni, hanem egyúttal woke-jelleget is igyekezett kölcsönözni a márkájának.
A woke kapitalisták szorgoskodása azonban korántsem merül ki márkájuk suvickolgatásában.
FEJÜKBE VETTÉK, HOGY POLITIKAI SZEREPLŐKKÉ VÁLNAK, ÉS MINT ILYENEK, A KÖZGONDOLKODÁS MEGVÁLTOZTATÁSÁT TŰZTÉK KI CÉLUL.
Katherine Davidson, a Schroders alapkezelő vállalat portfóliómenedzsere azon az alapon tekinti igazolhatónak a woke kapitalizmus politikai szerepvállalását, hogy ez felel meg a közönség akaratának. „Az emberek – fejtegeti – egyre inkább azt várják a nagyvállalati vezetőktől, hogy lépjenek nyíltan a színre, és ne csak a koronavírus válságból vezessenek ki bennünket, hanem tágabb értelemben is foglalkozzanak a társadalom problémáival”.
Frank Füredi teljes írása a Látószög blogon olvasható.